fredag 11 mars 2011

Resumé av Mardi Gras i New Orleans

Torsdag

Jag går upp 02.45 för att göra mig iordning och köra till flygplatsen 45 min bort. Eftersom v-familjen bokade sina biljetter innan jag kom åker jag med ett annat flyg. Jag kommer fram 10.00 och sitter i solen och väntar tills de andra kommer runt 15.30.

Vi åker hem till M:s bror och hans blivande fru T. På kvällen går vi på en parad.

Fredag

Vi spenderade dagen downtown runt Burbonstreet som är gatan där mycket händer och många barer är. Många är utklädda och de kastar halsband, "beads", från balkongerna. E och granny T köpte en hurrican till mig och sig själva. Det är en stark drink som verkar vara lokal. Jag fick inte följa med in i baren men de kunde gå ut med drinkarna. Det är en jättestor grej att man får dricka på gatorna här (vet inte om de bara är under Mardi Gras eller jämt). Man märker verkligen skillanden på väst och söder. De är sjukt mer laidback i söder.
Vi gick runt och kollade i affärer, de har massa masker som  i Venedig. Sen gick vi till French Market. Där sippade vi på varsin Pinja colada. Asgod, de hade glass i den. Jag köpte ett par örhängen.

M och hennes bror gick och hämtade bilen medan vi andra gick till en resturang för granny T ville att vi skulle prova en annan drink som bara den resturangen gjorde. Den heter monsun och var ännu starkare än hurrican. Jag drack nästan inget av den dock.

Burbonstreet
På toan där de sålde monsun, sjukt coola tapeter

Lördag

Vi såg två parader idag och fångade massa olika grejer. Det började regna och precis när vi kommit hem vräkte det ner! Resten av dagen lekte jag med barnen och hängde med granny T och fästmön T på balkongen när de andra var och handlade. Jag fick se bild på hennes bröllopsklänning också, sjuuuuuukt fin!

Söndag

Parader HELA dagen, vi hittade en bra plats bland allt folk. Solen sken och fångsten var god. Vilket gjorde det jobbigt att bära hem allt dock...

Måndag

Vi var på ett akvarium som hade massvis med coola fiskar och en vit alligator. Sedan åt vi den bästa buffén jag någonsit ätit. De hade massa olika grejer men jag åt. Anka, kattfisk med någon räkfyllning, ris, creamed spinach (såg ut som stuvad spenat men smakade lite annorlunda) bröd som smakade som scones och till efterätt blev det en kaka, melon sallad, och den lokala delikatessen frosted banana. Banan i någon caramell såsgrej och glass till det.

Vi gick på en parad på kvällen.

Jag tyckte om New Orleans, det är en fin stad. Uptown där vi bodde är det hus i den här stilen. De står ganska tätt och alla är unika.

1 kommentar:

  1. Gud vad kul! lite avis :D Du förresten vart tog du dina pass ellervisa foton? Puss

    SvaraRadera