torsdag 31 mars 2011

Amerikanskt körkort!

(jag har inget internet hemma, sitter på starbucks nu. Så om jag inte svarar på mail eller något så är det därför)

Äntligen har jag amerikanskt körkort. Det tog mig bara sju timmar...! Tänkte ägna detta inlägg till att snacka skit om de amerikanska systemet. De är sjukt långsamma i kassorna (de är fem stycken varav en jobbar...)men nu ska jag konsentrera mig på MVC-kontoret där man tar det skrivna testet.

DAG 1 (fem timmar):
Vi (jag och Ann-Kathrine, en tysk tjej) kom dit 9.20.
Stod i kö utanför byggnaden i kanske två timmar.
Kom in, stod i en ny kö för att kolla en papper (visa, körkort m.m)
Får en nummerlapp till ännu en kö, där de kollar papprerna igen (!)
Ställer sig i en ny kö, där de kollar papprerna (!) tar kort och tar betalt för kortet
Gör testet. Tar ca 20 min, jag skrattade åt vissa frågor för de var så lätta
Går tillbaka till den kö nr 2 (igen), de kollar papprerna
Får en nummberlapp för att ställa sig i kö nr 3 (igen)
Innan jag kommer fram i den kön slår klockan 2 och jag måste åka hem för att jobba...

DAG 2 (två timmar) :
Jag kommer dit, står i kö utanför huset i en halvtimme
Står i kö nr 2, får en lapp
kö nr 3,
kö nr 4, betalar och får mitt körkort!

Inte går de fortare av att de som jobbar går slutar/går på rast och ingen ersätter dem. Eller att när de är klara med en person väntar de i en minut för att sitta still och glo lite innan de vinkar fram nästa. Visst, de är inget roligt jobb och de ska inte stressa ihjäl sig, men jobba kan de väl göra?

Föressten heter jag Anna och Maria i mellannamn. Hon sa att de var deras regler om det var ett mellanrum så var det mellannamnet. Annars var jag tvungen att prata med deras "supervisor". I helvete tänkte jag det tar väl en, två timmar extra.


Så!

Något positivt nu då. Snart kommer Katrin och Linda hit. Nästa helg kommer LINA TILL NYC!!!! I helgen blir de inge Philiadelphia pga regn så de blir shopping istället. Men de gillas, Philiadelphia finns kvar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar