fredag 20 maj 2011

Min dödsdom

Taget från DN.se

Den ”aktiva soffpotatisen” kallar forskarna oss som sitter hela dagarna och sen kör ett pass på gymmet då och då. Totalt tillbringar vi över 70 procent av den vakna tiden med att sitta stilla. Studier har visat att den som sitter still mer än fyra timmar om dagen har nästan 50 procents högre risk att dö i förtid, jämfört med den som bara sitter två timmar. Och personer som tar bilen till jobbet löper 74 procents högre risk att drabbas av hjärtinfarkt än de som går, cyklar eller åker kollektivt. Att stillasittande gör oss feta och därmed sjuka beror på att kroppens mekanism för fettförbränning stoppas när vi inte rör oss.

USA kommer bli min död...

Fast!

Att gå på gym två gånger i veckan räcker därför inte för att väga upp att vi rör oss så lite till vardags. Men den goda nyheten är att det verkar räcka med att resa sig och gå en liten sväng, för att mekanismen ska komma i gång igen. Helt nya studier visar att de som tar korta bensträckare då och då, kanske bara på någon minut, är flera centimeter smalare om magen och har bättre blodsocker- och blodfettsvärden än andra.

Jag brukar ändå springa runt i huset ganska mycket, det positiva med ett gigantiskt amerikanskt hus. Ps: mitt rum är på övervåningen.

Jag kanske lyckas komma hem i alla fall.

2 kommentarer:

  1. åh vilken ångestframkallande text FY!

    SvaraRadera
  2. hahahah, usch. Håller med Lina. Gud jag gör inget annat än att sitta stilla.

    SvaraRadera